Toerisme 3.0: het besef dat het anders kan

De beleidsontwikkeling in het toerisme ondergaat een fundamentele verandering. Traditionele werkwijzen leveren niet meer het gewenste resultaat op. De consument is veeleisender geworden en ook de financiële tekorten dwingen ons tot het maken van andere keuzes. 

Op zich is het goed dat we samen naar andere manieren van beleidsontwikkeling zoeken. We zien een bepaalde trend: vroeger ontwikkelde de overheid een TROP (Toeristisch Recreatief Ontwikkelings Plan). Hierin werden hoofdzakelijk infrastructurele voorzieningen opgenomen ten behoeve van de toerist en de recreant. In de tweede fase, toerisme 2.0, werkte de overheid samen met partijen in het werkveld. Sessie in grote zalen, liefst met stickervellen en forum discussies. 

Toerisme 3.0 kenmerkt zich door het werken vanuit de essentie van het gebied. De Interpretation methode is hier zeer geschikt voor. Door de essentie van het gebied gezamenlijk te 'ontsluieren' ontstaat een goede basis voor het vervolgproces. Deelnemers voelen zich verbonden met deze essentie. Van hieruit is de stap naar de ander gauw gemaakt, omdat er sprake is van gemeenschappelijkheid (overvloed) en niet van concurrentie (tekort). Tussen deelnemers ontstaat een verbinding, die in de praktijk gedragen ontwikkelingen oplevert. Men inspireert elkaar. De laatste dimensie van toerisme 3.0 is, dat er een verbinding is met iets, dat groter is dan het eigen belang. Dit kan bijvoorbeeld de promotie van de regio als vakantiebestemming zijn of een bevlogenheid voor het regionale erfgoed zijn. 

Alleen wanneer de drie niveaus van toerisme 3.0 op elkaar zijn afgestemd (de verbinding met de essentie, de eigen omgeving en een groter doel) zal het toerisme zich duurzaam ontwikkelen. En dat is precies waarin TNR Advies gespecialiseerd is. Het artikel dat in NRIT magazine verscheen, vindt u hier. http://tnradvies.nl/assets/uploads/files/Column_NRIT.JPG